När lusten är större än tillgången på tid – ta intensivkursen för skepparexamen

Vi rör oss med en hel del tjusiga begrepp och förkortningar i marina sammanhang. Vissa är mer spridda än andra. En central bokstavskombination är GPS. Vad står den för, egentligen? Närmare bestämt uttyds det Global Positioning System. Det utvecklades av USA:s försvarsdepartement och är ett satellitbaserat radionavigeringssystem. På sätt och vis är det ganska fascinerande att alla, i luften, på land eller till sjöss kan fastställa sin position dygnet runt, överallt. Även din hastighet och klockslaget håller de mellan 20 och 30 satelliterna reda på.

För den som redan har en skepparexamen är det vardagsmat och ren rutin och man använder positioneringsverktygen. Navigeringen till sjöss använder rastersjökort eller vektoriserade sjökort. De förra är billigare att tillverka och skapas genom att flera lager av inscannade sjökort läggs samman. De vektoriserade används av yrkestrafiken till sjöss och där är det möjligt att välja vilket lager (till exempel vilket djup) som är av intresse.

På en intensivkurs för skepparexamen (eller skepparintyget som det kallas också) är naturligtvis kunskaperna om navigation viktiga men även sjösäkerheten får en hel del utrymme i schemat. Som vanligt i utbildningarna blir det både teori och praktik, bland annat om sjövägsregler och mörkernavigering. Den här nivån kräver att du har förarintyget sedan tidigare, men har skaffat eller planerar att köra båt som är större än 12 x 4 meter. Det finns en lägre åldersgräns på 15 år också.

Kanske är ni flera i samma familj eller vänkrets som ska ta skepparexamen i Stockholm? Hör er för i samband med anmälan om grupprabatter. Redan nu kan ni förhöra varandra på några gångbara termer: Vad heter de hjälpmedel som används vid navigering?
Rätt svar: bestick. Vad heter det när ankaret släpar längs botten eller används för att fånga upp något? Dragga. Vilken form har en frälsarkrans? Den är en livboj som är cirkelrund. Vad gör man när man hivar något? Man kastar det överbord, till exempel ankaret.

Ta gärna en stund och repetera säkerhetsregler för livet ombord eller terminologin i väderprognoserna och hur de bör tolkas. Att bära mobiltelefonen i vattentätt fodral runt halsen kan vara en avgörande faktor om något går snett. Vikten av att bära flytväst och undvika alkohol känner alla till, men även att det alltid är mödan värt att hålla uppsikt över andra båtar i omgivningarna! I utbildningarna brukar vikten av att kunna kombinera klassiska sjökort och digitala hjälpmedel som appar.

När det gäller väder och vind finns det en del du kan påverka själv med ökade kunskaper. Vid vilka tillfällen är riskerna för felprognoser störst? Vad berättar de olika typerna av moln? Och kände du till att det finns lokala vindsystem i våra skärgårdar?

Share this post
  , ,