Utmaningar och möjligheter hos den maritima turistindustrin i Europa

Europa är en av de mest populära destinationerna för vattensportsentusiaster och båtälskare. Med hela 70 000 km kust finns flera platser med unika kustområden runt om på kontinenten. Europa har dessutom 4500 hamnar att skryta med. De rika kustområdena gör att det finns ett brett utbud av aktiviteter för den som vill ha en fartfylld semester eller bara koppla av vid vattnet. Naturnära turism blir allt populärare, och Europas maritima orter kan använda sig av sin naturliga potential för att bidra till att främja turismen. För att bättre göra detta kan den kustnära turistnäringen överväga följande:

Några av de problem som turistnäringen står inför är fragmentering av verksamheten, svårigheter att hitta finansiering, miljöpåfrestningar osv. Studier visar dock en minskning av de genomsnittliga dagliga utgifter som gjorts av turistnäringen sedan mitten av 2000-talet och ytterligare en minskning på 9 % beräknas mellan 2011 och 2020. Turistverksamheter runt om i Europa utvecklar alltså strategier för effektivt utnyttjande av resurser i allt större utsträckning. Man spelar allt mer på sina styrkor och försöker öka turismen även under lågsäsongerna. 

Ett effektivt sätt att främja turismen hos kuststäder och maritima orter är att marknadsföra de möjligheter som finns för lek, aktivitet och utbildning. Det kan handla om att fräscha upp stranden för att göra den mer attraktiv för turister, att erbjuda segling för nybörjare eller kanske chans att utveckla sina kunskaper genom att gå en kurs i exempelvis manöverintyg för högfartsbåt. Det handlar helt enkelt om att utnyttja de unika möjligheter som finns på orten.

En vacker naturlig miljö lockar besökare, men turism kan också påverka det lokala ekosystemet negativt. Detta genom att öka vattenkonsumtion, genom att generera avfall och öka behovet av transport. Turismindustrin har här ett ansvar att se till så att de naturliga resurserna inte tar skada av turismen.

Som tidigare nämnts kan det vara fördelaktigt att erbjuda utbildning och olika typer av båtkurser inom områden där båtlivet är stort. Detta kan göra att besökare känner ett större behov av att komma tillbaka och utnyttja de nya kunskaperna. Turister och lokalbefolkning i Sverige kan exempelvis ta sitt förarintyg för båt i Stockholm ute i skärgården. Genom utbildning kan även nybörjaren ta del av de aktiviteter som området erbjuder.

“Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos Navigationsgruppen.”

Share this post
  ,


Kommentera